יהוד שלי
לשה סון, צילום:אייל פרץ

לשה סון ולהקת שיר

בימים אלו חוגגת להקת שיר 27 שנה להיווסדה, נפגשתי עם המייסדת, האמא הרוחנית והמקצועית של הלהקה – לשה סון.
לשה (יער בפולנית) סון, 58, נשואה+2, גרה בפ"ת (אך ליבה ביהוד).
למדה מוסיקה וסאונד, במהלך 40 שנות פעילותה, כשלא פחות מ-10,000 הפקות מאחוריה, הספיקה להקים ולנהל עשרות להקות נוער וחבורות זמר בארץ ובעולם.
משרדה (כפי שניתן לראות בתמונה) מלא בציורים וכתובות על הקיר, צילומים מהופעות ותעודות הוקרה.

לשה נולדה בפולין ועלתה לארץ בגיל 5 חודשים, מאז ועד היום מתגוררת בפ"ת. "בגיל 5.5 קנו לי אקורדיון ומאז ועד היום אני עוסקת במוזיקה", היא מספרת בגאווה. בגיל 16.5 כבר עשתה את ההפקה המוזיקאלית הראשונה שלה – מופע סיום תיכון של השכבה מעליה. בגיל 17 היא אחזה בדיפלומה ללימוד נגינה, בגיל 18.5 היא כבר הייתה תחת החופה, ובגיל 20.5 הביאה לעולם את בתה הראשונה. קצת אחרי, סיימה את לימודי התואר הראשון באנגלית ותאטרון באוניברסיטת תל אביב, "אצל הפולנים מוזיקה זה לא מקצוע" היא מחדדת.

מיד לאחר סיום לימודיה, בשנת 1977, הגיעה לשה לראשונה ליהוד. היא הגיעה לראיון עבודה עם נחה, מנהלת בית ספר רמז. נחה גילתה את כישרונה של לשה בהפקה מוזיקאלית ובמשך 14 שנה, לצד הוראת האנגלית, היתה אחראית לשה על הפקת הטכסים והאירועים בבית הספר וכמובן הקמת להקה בית ספרית.

בשנת 1987 פנה אליה מנהל המתנ"ס, יחי שריג, בבקשה שתקים להקה יישובית, שתופיע באירועים ובטכסים עירוניים. לשה נרתמה למשימה והקימה את להקת "שיר", שהיתה מורכבת מתלמידי תיכון. מופע הבכורה שהוצג במתנ"ס, היה ברמה גבוהה, שטרם נראתה ביהוד. יחי הבין שהלהקה "גדולה" על תקציב המתנ"ס והיא עברה תחת חסותו של תיכון מקיף יהוד, בניהולו של ד"ר יוסף משולם ז"ל.

לשה סון, צילום: אייל פרץ

להקת "שיר" היא להקת הנוער הייצוגית של התיכון המקיף ביהוד. כל זמרי הלהקה הם תלמידי התיכון.
הלהקה פועלת מזה 27 שנה, היא להקת הנוער הוותיקה ביותר בארץ ונחשבת כיום ללהקת הנוער המובילה בישראל. מיום הקמתה של הלהקה היא קיימה אלפי הופעות בארץ ובחו"ל. בין השאר ייצגה "שיר" את מדינת ישראל בפסטיבלים בינלאומיים למוסיקה בהרוגייט – אנגליה וערכה מסע הופעות באיטליה בשליחות המועצה לחילופי נוער. הלהקה הופיעה בתכניות טלויזיה רבות: חידוני צה"ל, חידון "אתרים", תכניות קיץ בערוצים 1 ו-2, "שירותרום", "נקודת מפגש", ועוד… מעבר להופעות הרבות בטלוויזיה הופיעה להקת "שיר" בפתיחת שבוע הילד בבית הנשיא, משרד החינוך, בית התפוצות, הסוכנות היהודית, בפני משלחות מחו"ל, בתי חולים, האגודה למען החייל, בסיסי צה"ל וכמובן בטכסי הזיכרון וימי העצמאות ביהוד.
"אני מקבלת נערים עם כישרון והופכת אותם לזמרים מקצועיים" היא מספרת. חברי הלהקה מקבלים הכשרה בשירה, אימוני נשימה ופיתוח קול.
"להקת "שיר" היא להקה של תלמידי תיכון, שיודעים שהם קודם כל תלמידים ורק אז זמרים המוטו שלנו: "אנחנו תלמידים ששרים ולא זמרים שלומדים"" מדגישה לשה. חבר להקה שתפקודו כתלמיד יורד או אינו ממלא אחר חובותיו מורחק.

להקת שיר כך זה התחיל: אילנה חן, שירי ששון, דנה יסן, אביבית רווח וערן יובן
להקת שיר כך זה התחיל: אילנה חן, שירי ששון, דנה יסן, אביבית רווח וערן יובן

סיפור מרגש במיוחד הוא סיפורם של הדר זלצר ואפי פלח שניהם התקבלו ללהקת ״שיר״ בשנת 1992. במהלך החזרות וההופעות הם התאהבו זה בזו והפכו לזוג. סיפור האהבה בינהם המשיך גם בסיום השירות בלהקת ״שיר״ ולימים הם נישאו. לבת הבכורה שלהם הם קראו – שיר.
לאחרונה הקימה לשה במסגרת המתנ"ס להקה נוספת בשם "אנסמבל פלוס", המורכבת ברובה מבוגרי להקת "שיר" .

להקת שיר
ללהקה יש כיום כ- 420 בוגרים, חלקם הצליח ברמה הלאומית וחלקם ברמה בינלאומית: יונתן פריג' – מנגן ושר עם שירי מימון, עברי לידר, מירי מסיקה, מנהל מוזיקאלי של יגאל בשן. דנה יסן – במאית מולטימדיה מהטובות בארץ, יעל גיא – זמרת מצליחה בחו"ל, מורן לוי – זמרת מצליחה בחו"ל, ניר פרנקל – במאי הצגות, מור מאי (מימון) – בסיסט המתגורר בגרמניה, חופית לסרי (חופית הדמיונית) – כוכבת ילדים, ספיר סבן – להקת חיל חינוך, מיכל וינשטוק – להקת חיל האוויר, סיוון גנון ביטון – זמרת מצליחה, תומר רז – זמר מצליח, ”יש כל כך הרבה ובטח שכחתי לא מעט, ועל כך אני מתנצלת מראש“.

המשרד של לשה סון
המשרד של לשה סון

היה זה כייף גדול לראיין את לשה סון.